понеделник, 1 декември 2008 г.

Изводи от семинара "Движение и паркиране..."

Семинарът се проведе в неделя.

Присъстваха общински съветници, двама районни кметове - Прошко Прошков от "Лозенец" и Маргарита Гутева от "Средец", Заместник-кмета на СО по транспорта г-н Александър Цветков, народният представител от ДСБ Иван Иванов, представители на политически партии, множество медии, блогъри и граждани.

По конкретния проблем - Наредбата за движение на територията на СО - се постигна съгласие от почти всички присъстващи по следните точки:

1) "Синята зона" е необходима и полезна за града, но правната й уредба е изключително уязвима;

2) Преференциалното паркиране за живеещите в центъра трябва да се допусне в по-широк периметър - по протежение на улицата и в близките преки, а не както досега - само в рамките на една пряка.

3) "Служебният абонамент" трябва да бъде изцяло премахнат.

4) Дейността на фирма "Паркинги и гаражи" трябва да бъде правно регламентирана, а приходите й - използвани за изграждане на паркинги.

По по-общия проблем - бъдещето на движението и паркирането в центъра на града - имаше интересен разговор и естествено - доста различни мнения. Преобладава становището, че влизането в централната градска част с автомобили трябва да бъде ограничено (но без пълни забрани). Трябва да се изграждат паркинги по периферията на центъра и да се насърчава използването на публичен транспорт.

Разбира се, дискусията за бъдещето развитие на проблема беше по-обща, но постигна целта - разговорът да започне и да не се подменят принципните политически решения с експертно говорене. Да не се отлага вечно принципният разговор.

Вчера и днес повечето печатни медии, интернет агенции и някои телевизии отразиха семинара. Явно темата е важна и дълго е била пренебрегвана, което предизвиква журналистически интерес.

Организаторите от ДСБ-Средец и "Зелена зона София" очакваме конкретни решения за разширяване на периметъра за "преференциално" паркиране и премахване на служебните абонаменти.

Следващите действия по проекта ще бъдат след средата на Януари, според реакцията на СОС и общинската администрация.


1 коментар:

Unknown каза...

Имам няколко въпроса по поетата от Вас инициатива:
-каква е позицията Ви за паркирането в центъра на хора, работещи там. Смятате ли да предприемете някакви действия за осигуряване на режим, подобен на този за живеещите в центъра, за тези хора.
„синя зона” е определена като режим за краткотрайно паркиране. В същото време вече обхваща целия център. Смятате ли да поставите въпроса за нуждата от възможност за паркиране за по дълъг период от време, отново визирайки работещите в центъра. Възможно решение би бил режим на паркирани в периферията на центъра, позволяващ паркиране за по дълъг период от време и на по ниска цена. В дългосрочен план: общински паркинги по периферията на центъра.
Понятието център се използва много в контекста на „синя зона”, но не е дефинирано. Смятате ли да поставите въпроса коя част от София е център и коя периферия на центъра?
каква е позицията Ви по въпроса за разрастването на „синя зона”. Каква част от центъра смятате, че трябва да бъде под този режим? Смятате ли, че след последното си разширяване „синя зона” започва да обхваща части от периферията на центъра, нарушавайки по този начин концепцията: платен център и удобства за свободно паркиране в периферията му? Смятате ли да предприемете действия в тази насока в кампанията Ви?
Смятате ли да направите проучване на нуждите на гражданите от различни режими на паркирани в централната част на София и тяхното зониране? Смятате ли да проверите до каква степен и как се използват в момента местата за паркиране? Мои наблюдения показват, че местата за синя зона се използват напълно, единствено в най-централната част на София. Извън нея повече от половината места под режим синя зона не се използват. Голяма част от автомобилите, паркирани на „синя зона” са с различни пропуски или стикери и не я заплащат.В същото време останалите съвсем малко свободни места извън синя зона са винаги заети.
Смятате ли, че това демонстрира, че „синя зона” не изпълнява основното си предназначение: да осигури приемлив режим на паркиране на гражданите, работещи или посещаващи центъра на София?
Благодаря Ви предварително. На всичко друго, което ме интересува, открих отговор в публикациите ви.