петък, 10 октомври 2008 г.

Кампания срещу промените на режима на "Синята зона"

"Демократи за силна България" район "Средец" и граждани на Центъра на София започват кампания срещу промените в режима на паркиране в "Синя зона".

Ние не одобряваме новата Наредба за организация на движението на територията на СО и призоваваме за промени в нея, както следва:

1. Да се разшири възможността за преференциално паркиране от "между най-близките две пресечки" на "по протежението на цялата улица" (т.е. запазване на досегашния режим) или "в близките четири карета".

2. Да се изключи възможността за прилагане на режим "Синя зона" и режим "Служебен абонамент" в един и същи участък.

3. Да се даде възможност и на живеещите по настоящ адрес (т.е. наематели на жилища) да ползват винетка за преференциално паркиране.

4. Да се преустанови монополът на фирма "Паркинги и гаражи" ЕАД върху стопансиването на общинските паркоместа.

Кампанията си започваме с тази уеб-страница и с разпространението на анкета в този :

(клик за пълен размер)

... или този вид:

(клик за пълен размер)

Ако общината не вземе мерки за прекратяване на тормоза и дискриминацията над живеещите в централните зони на столицата, ще обжалваме Наредбата и по съдебен ред.


12 коментара:

В.Т. каза...

Подкрепям инициативата и съм готов да помагам с каквото бих могъл да съм полезен.
Написал съм коментар по темата в блога си и за да не го препечатвам целия тук слагам сами линк:
http://kolega.blog.bg/viewpost.php?id=243465

Поздрави
Васил Танков

vladyyan каза...

Има нещо, което не ми харесва по принцип в идеите на кампанията. На първо място изобщо задължаването на живеещите в тази зона да плащат някакви измислени "преференциални" винетки е дискриминация срещу тях. С какво съм по-различен например от живеещия в Младост, който съвсем спокойно може да си се прибере в къщи по всяко време без да се разправя с разни рекетьори в жълти жилетки. За удоволствието да живея в центъра аз си плащам данъка на жилището.
Второ. Как така кметът по собствено усмотрение ще си определя улиците на Синята зона. Градът не му е собственото ранчо. Трябва да има някакви ясни критерии за тази работа.
Трето. Направените предложения по същество са съвсем козметични и не обхващат всички казуси на издевателствата. Например в моя случай веднага мога да конкретен пример. Живея в ъглова кооперация като входът ми е откъм улицата със синя зона. Там цял живот сме си паркирали колите. Адресът на кооперацията обаче е откъм малката пряка, която не е Синя зона. Така на практика даже нямам право да им подаря рекета. Пълен абсурд.
Хайде холан, някой ще каже да съм си паркирал на малката уличка. С удоволствие ще правя и това, ще дебна, ще ставам по нощите да заловя някое заветно празно място, но за съжаление не се прилага Законът за движение по пътищата - в еднопосочна улица на която едвам могат да се разминат две коли се паркира от двете страни. Де ги паяците, които да разчистят нарушителите. Защото при подобна ситуация на етажирани буквално коли на сутринта заварваш возилото си в окаяно състояние.

Значи по принцип наблюдавам следния абсурд. На никой не му пука даден проблем да се рзреши, а целта е единствено да се смъкне по най-разбойническия начин още някой и друг лев от обикновения гражданин. Ако случайно вземе та се направи една ревизия на Паркинги и гаражи, главата си залагам, че те ще се окажат губещо предприятие и някой юнак ще седне да ме убеждава, че само заради очите ми работят като добрите самаряни.
Та с няколко думи - една такава кампания трябва да бръкне много по-надълбоко в нещата, а не да се ограничи с две-три пресечки.

Влади

Радан Кънев каза...

Влади,

Има генерален проблем и частен проблем.

Ние се борим за частния. За генералния трябва съвсем различна власт, философия и т.н. За него можем само да си говорим на този етап.

vladyyan каза...

Радане,
не знам как точно разделяш глобалните от частните проблеми. В момента имаме една наредба, която е пълен абсурд. Отвсякъде. Убеден съм, че ти можеш да посочиш много повече абсолютно противоречащи на законите текстове в нея, отколкото аз. И да ограничиш целия този абсурд само до четири точки, ей богу ми се струва наистина много частно. Буквално отнасящо се за твоята камбанария и твоята улица.
На прима виста ти посочвам куп други неща, които са направо недоразумение.
Айде да ги повторя - настоящия адрес не обхваща само наемателите. Към него спадат и много собственици. Днешните семейства нямат вече само по една кола. Да не говорим, че в едно жилище, особено в центъра, много често живеят например две семейства. Когато детето ти порастне, на практика то вече е отделно семейство. По-нататък - едната улица синя зона, другата не. Съседите ще се избият. Не е възможно да се разсъждава по такава логика.
Кметът с наредба се изживява като едноличен собственик на софийските улици.
Всичко казано са частни проблеми, породени от недоразумението наречено Наредба. Това се мъча да ти кажа. Не са само тези четири точки. Много повече са, и все частни.
Още хипотези бих могъл да ти изброя. Но просто няма нужда. Мога да ги изброявам защото пред мен има акт, който не разрешава проблем, а поражда много други. И единствената цел на този акт е генериране на корупция и в крайна сметка пладнешки грабеж над обикновените граждани. Тези дето не се возят на лъскавите лимузини и джипове.

Радан Кънев каза...

Аааа ОК така те разбирам.

И - разбира се - си прав. Ние с Васил смятаме да атакуваме всички текстове на наредбата, които преценяваме като незаконосъобразни.

Но - що се отнася до политическата атака и кампания - тя може да е срещу цялата наредба, ако предлагаш цлостна нова философия.

В момента искаме връщане на едно доста тъпо статукво, което беше по-добро от новото положение, плюс няколко подобрения:

- уреждане на положението по настоящ адрес, лизинговите автомобили и съвпадението "служебен абонамент"/"синя зона".

Единственото нещо, с което не съм съгласен с теб е за ограничението за брой автомобили - според мен е неизбежно. Който си е разделил жилището, без друго е длъжен да оформи разделянето архитектурно. А който иска две коли на семейство (ние имаме две), или си плаща за едната, или си я държи другаде (аз правя второто). Има доста решения в европско на този проблем, но повечето включват две неща - ограничение на броя на коли и плащане на не съвсем символична такса.

Радан Кънев каза...

Ще направя една нова тема за дискусия, ще пусна линк и към блога на Васил, който добре е развил въпросите.

ki4erini каза...

Напълно подкрепям vladyyan. Не съм съгласен кметът да има право по закон да си определя правила противоречащи на ЗДП. И да ми взима пари. Хубаво е, че дискутирате темата въобще, защото никой освен Вас не го прави. Даже сте създали "Зелена зона". Както казва vladyyan "не знам как точно разделяш глобалните от частните проблеми". Проблемът не е никак частен и борейки се с него половинчато на практика се съгласявате с него. Но Вие и друг път сте казвали, цитирам:"Нека да е ясно - не съм против плащането на такса(може би 70 лв. е твърде малко) за абонаментно паркиране в центъра, а против глупавите ограничения за преференции само за една пряка, само за регистрираните по постоянен адрес и най-вече - против тарикатското приемане на безсмислени текстове на тъмно, на парче и без планиране." Всеки има право на собствено мнение. Хубаво е, че сме учили в 127-мо и в 9ФЕГ, но за съжаление или по-скоро за радост не съм учил за адвокат. Интересно е, че кампанията набира доброволци юристи, репортери, журналисти и др. Та искам да Ви попитам в качеството Ви на председател на ДСБ Средец, това официалната позиция на ДСБ ли е? Защото такава не намерих. Ето какво казва кметицата за която съм гласувал:"Наредбата на Столична община е по-добре, отколкото нищо, и все пак една крачка напред", смята Маргарита Ангелова-Гутева, кмет на район Средец, но добавя, че това "би било решение, ако плащането на тези пари ти осигуряваха място за паркиране". По думите й реално съществува рискът гражданите срещу 70 лв. да не могат да намерят място." Ми то се вижда колко е наясно, и как "работи р-н „Средец” да стане по-уютен за хората". Бих попитал и къде бяха общинарите от ДСБ на въпросното заседание от 24.07.08 на СОСа и каква беше тяхната позиция. Бих попитал и г-н Костов и г-жа Михайлова, но те са заети повече със световната криза. Проблемът вече не е в самото паркиране, а в това че държавата си узаконява рекетирането на собствените граждани. Таз година 70, догодина 170. Таз година в София, после и в други градове. Евалатаааа!!!
Не мога да се стърпя и да не цитирам един гениален държавник:"Въпросът с преките е много спорен", признава зам.-кметът на София по транспорта Велизар Стоилов. "Решение няма, просто неизвестните са повече от известните и не може да се сглоби решението. Затова ще има компромиси по преценка на контрольора, той няма да глобява, когато е паркирано в близост до сектора" Смех!!! Смех!!! Ама там при него има много шедьоври, верно.
А! И друго. Борите се за:"Да се разшири възможността за преференциално паркиране от "между най-близките две пресечки" на "по протежението на цялата улица"(т.е. запазване на досегашния режим). Какъв досегашен режим? Досегашният режим беше, че паркирахме неправилно в "Синята зона" с копие на талона на стъклото и трябваше да бъдем безкрайно доволни, и да благодарим за великодушието някому, че паякът не ни вдига. А сега какво стана? Понеже аз не желая да плащам, трябва да паркирам на Франкфурт на Майн. Но гледам те стадото вече са си накупили винетки. Юркайте ги! Те ще Ви последват! Имам още много за казване, ама нема смисъл. Радвам се поне, че има достойни хора като vladyyan, щото другите по се интересуват кой ще е Survival.

vladyyan каза...

Гаврата в цялата история е, че в момента търся връзки за да си платя рекета. Защо ли? Ами защото входът ми е на улицата кръстена синя зона, но адресът на кооперацията е на пряката дето не е синя зона.
Аферим.
На кой му пука обаче. Спасявай се поединично. Всичко е частен проблем.
Има една много хубава мисъл на Фойхтвангер (дано не бъркам). Касае установяването на фашизма и е горе долу е в следния дух: Когато подгониха еврейте, не излязох да протестирам защото не бях еврейн. Когато подгониха хомосексуалистите - не излязох да протестирам, защото не бях хомосексуалист. Когато подгониха интелектуалците - пак не излязох, защото не бях интелектуалец. Когато подгониха мен .... е, тогава нямаше кой да излезе просто.

В задачата се пита - кое е генералния и кое частния проблем.

Радан Кънев каза...

@ Влади & Ki4erini :

ОК, приемам повечето от позициите ви (макар и не всички).

Очевидно е, че трябва да има цялостно решение за паркирането (и може би за движението) на коли в централната част. И това решение трябва да не дискриминира живеещите в центъра, но не и да ги облагодетелства в сравнение с останалите.

Давам пример - ако само ние, които сме с адрес в центъра, имам е право да влизаме с коли и да ги паркираме, това значи ли, че можем да обикаляме целия център и да паркираме където искаме? Явно не.

Аз не съм в състояние да предложа цялостна концепция. Нямам решение на генералния проблем... Естествено че е по принцип дебилно половината улици да са "Синя зона", а другата половина - не. Може би трябва да поискаме всички да станат "Синя зона" - нека обсъдим този въпрос, по принцип има смисъл.

Между другото, ЗДП и практиката на ВАС казват именно, че кметът (а не общинският съвет) има тези права - арг. от чл. 99 ЗДП и куп решения по темата.

Радан Кънев каза...

За позицията на ДСБ:

Съветниците на ДСБ не са подкрепили тази наредба, най-малкото защото нищо не решава.
Позиция на партията по паркирането в центъра на София няма. Не знам нужна ли е. Това, което пиша, е официална позиция на нашата организация в Средец.

В предизборните програми на Гаврийски през '05 и на Гутева през '07 пише:
"Разширяване на синята зона при гарантиране на правата на живеещите в центъра" - доста общо, но все пак е насока.

ki4erini каза...

Очевидно е, че тези които мислят цялостното решение за паркирането и за движението на коли в централната част, освен да създават нови и нови проблеми нищо не решават. Или решават собствените си парични проблеми на наш гръб.
Ами чл. 99 ЗДП са си го ъпгрейднали 2002 г. за да може да си постелат за бъдещите своеволия. Какво става като дойде новият кмет? Ами приема си нови правила които са му на кеф. Искам да кажа, че тия решения никой не казва и не проверява дали съответстват на конституцията.
Аз не желая някой да ми дава привилегия за която да плащам и за която ако не платя ще съм дискриминиран. Проблемите на паркирането започват от създаването на служебните абонаменти, "Синята зона" и невъзможността на държавата да контролира кой къде си е оставил касите и да гарантира законовия ред, но това е друга тема. Дебилно би било, ако половината улици са "Синя зона", а другата половина - не, както беше до пролетта. В момента синята зона е е цял квартал.
От Министерството на земеделието, през 5-те кьошета, попа, университета и не знам чак докъде стига. т. е. КВАРТАЛ - ВСИЧКИ УЛИЦИ БЕЗ ИЗКЛЮЧЕНИЕ. Това не е дебилно, това е гавра. "Може би трябва да поискаме всички да станат "Синя зона"" Можеее! Може и "зелена". Всички да плащат за навсякъде. Нали този пътен данък е и за това. Просто се вдига данъка и готово. Всички други поименни привилегии не гарантират нито правата на живеещите в центъра, нито на тези в Мало Бучино.
Вие пак се опитвате да решавате проблема частно, а проблемът с паркирането не е вече в паркирането, а в погазването на основни права и правила, и Вие като адвокат би трябвало да го знаете най-добре.
Затова е повече от нужно, партиите да имат своя позиция по въпроса, за да знаем ние обикновените овци, дали тази партия ни защитава от вълци.
Хубавото е, че все пак търсите истината. Тя е някъде там.

Радан Кънев каза...

@ ki4erini: Има две съображения паркирането (или паркирането И влизането) в централаната част на един голям град да е платено (Синя зона и пр.) почти по цял свят:

а) Финансиране на бюджет, ремонти и пр. Този ефект наистина може да се постигне само с данък, пък и нищо не виждаме да се ремонтира и строи в София с парите от синята зона. Тук съм 100% съгласен

б) Намаляване на натоварването на центъра с автомобили, хаоса и задръстванията. Това е основната цел - т.нар "обезкуражаване" на автомобилното движение в центъра. Аз по принцип приветствам тази практика - всички големи градове, които съм обиколил, са с платено паркиране в центъра и хората ползват градски транспорт.

Естествено, не можеш да забраниш на живеещите в центъра (нито буквална забрана, нито де факто - с непосилни такси) да ползват колите си. Но не е приемливо ние с Вас да се движим като пет пари в кесия с колите си в целия център, а други да плащат скъпо и прескъпо за това удоволствие. Ние трябва да ползваме улици и паркоместа около дома си. В този дух са и нашите "частни" предложения.

Глобално решение изисква най-малкото:

- Общ режим на ограничение на достъпа и/или паркирането в центъра;
- Инвестиции в пешеходни зони
- Инвестиции в периферни паркинги по границата на централната зона
- Инвестиции в сносен градски транспорт
- Универсално решение за собствениците на коли, които живеят в центъра - къде и срещу каква такса могат да паркират.

Но тези точки са за предизборна програма, дори имаше кандидат за кмет на София, който макар и доста неумело представи подобна програма (и през '05 Гаврийски и през '07 Заимов имаха тези идеи).

Сега е избран кмет, който няма такива идеи. Няма никакви идеи. И докато той е кмет, ние можем да правим само ограничаване на щетите, а не решаване на проблемите.